26 ارديبهشت 1403 ساعت 16:44

نخستین نشست کمیته هماهنگی تدوین متون نهادهای حوزوی برگزار شد.

نخستین نشست کمیته هماهنگی تدوین متون نهادهای حوزوی در سالن جلسات مرکز تدوین متون واقع در مدرسه علمیه معصومیه(س) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه های علمیه با اشاره به ضرورت تشکیل چنین جلساتی، اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه به جهت متن محور بودن آموزش، کتب درسی اهمیت بسیاری دارند.

وی با بیان اینکه متون حوزوی یکی از ارکان مهم نظام آموزشی است، مطرح کرد: چند حوزه علمیه مهم در سطح کشور در این عرصه درحال نقش آفرینی هستند.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه با اشاره به اینکه تمام این حوزه‌ها یک سلسله اهداف مشترکی دارند، عنوان کرد: این موضوع موجب شده است در عین حال وجود این تعداد حوزه‌های علمیه، اشتراکاتی در زمینه اهداف تعلیم و تربیت، راهکارها و برنامه‌ها وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع اهمیت نشست‌های هم افزایی را دوچندان می‌کند، خاطرنشان کرد: این هم‌افزایی می‌تواند هیمنه حوزه علمیه را به رخ دیگران کشانده و از سرمایه عظیم حوزویان به بهترین شکل استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به اینکه امروز سرمایه‌های نخبگانی بسیاری در حوزه‌های علمیه داریم، تصریح کرد: هر حوزه‌ای نقاط قوت خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه در درون حوزه متهم هستیم که کتب درسی به روز نیست، یادآور شد: سطح توقعات از حوزه‌های علمیه برای تغییر در کتب درسی بسیار بالا است.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه یکی از محورهای تحول در حوزه، تحول در کتب درسی است، بیان کرد: در بحث تدوین کتب باتمام پیشرفت‌هایی که رقم خورده است، هنوز کاستی‌ها و نواقصی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های علمی حوزه در هیچ نهاد دیگری وجود ندارد، ابراز کرد: متاسفانه هنر عرضه این سرمایه‌ها در قالب کتب‌های درسی وجود ندارد که با برنامه‌ریزی مناسب باید به دنبال احیای این ظرفیت باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: مراکز و نهادهای بسیاری تقاضای همکاری با مجموعه تدوین متون دارند که می‌توان از ظرفیت‌های متقابل نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه در صحنه‌های عملیاتی‌تر، اتحاد رویه در دسترس‌تر از وحدت رویه است، بیان کرد: در فرآیند آموزش متن یکی از مواردی است که در کنار استاد قرار می‌گیرد ولی موضوع اساتید از حیطه اختیارات این جمع خارج است.

مدیر مرکز تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید به بخش‌های عملیاتی‌تر ورود پیدا کنیم، اظهار داشت: ورود عملیاتی‌تر می‌تواند منجر به دستاوردهای مطلوبی در بخش کتب درسی شود.

 حجت الاسلام والمسلمین ربانی نیز در ادامه با اشاره به اینکه استمرار چنین جلساتی می‌تواند بسیار پرثمر باشد، اظهار کرد: در این جلسات می‌توان شیوه‌هایی برای تعامل با ناشرین، هم‌پوشانی‌ها و ... تدوین کرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه مدعی به بلوغ رساندن افراد است، مطرح کرد: باید بررسی کنیم که متن‌های کتب درسی امروز ما می‌توانند این رسالت را تحقق بخشند یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی با اشاره به اینکه باید برد دانشی آثار و کتب درسی افزایش پیدا کند، عنوان کرد: موضوعات مرتبط با نشر و توزیع آثار نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 حجت الاسلام والمسلمین رضایی از حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در مراحل آموزشی مدیر و استاد محور هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر کارهای ستادی در مجموعه تدوین متون باید اقدامات صفی نیز صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه اساتید باید نسبت به اقدامات انجام شده در مرکز تدوین متون توجیه باشند، تصریح کرد: اگرچه مشکلاتی در عرصه کتب درسی وجود دارد ولی امروز مشکل اصلی ما در اساتید مجرب است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اضافه کرد: باید با برنامه‌ریزی به دنبال ارزان‌سازی کتب درسی باشیم.

 حجت الاسلام والمسلمین شاکری از حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه باید بررسی شود که کتاب‌ها می‌توانند انتظارات را برآورده کنند یا خیر، یادآور شد: در مواردی باید شیوه‌ها و روش‌های آموزشی و رویکردها را تغییر دهیم تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تغییر متون و محتوای کتب درسی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری بوده است، ابراز کرد: این اقدام به تنهایی نتیجه بخش نخواهد بود چراکه باید برخی رویکردها نیز تغییر پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با اشاره به اینکه تالیف کتاب‌ها باید برای ورودی‌های مقطع‌های مختلف جداسازی شود، بیان کرد: متن‌ها باید به‌روز، کارآمد و مبتنی بر نیازهای روز باشد.

وی با بیان اینکه باید کتاب‌ها بر اساس نیازها تالیف شود، اظهار داشت: در این مسیر باید از هرگونه موازی کاری اجتناب کنیم و با جمع بندی توافقی به یک شیوه یکسان در تدوین متون برسیم.

 در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدی از پژوهشکده جامعة المصطفی با اشاره به اینکه در برخی از ارکان دارای ضعف‌هایی هستیم، مطرح کرد: یکی از ضعف‌های ارکانی مخصوص متون درسی است چراکه برخی از متون با سرفصل‌های لازم هم‌خوانی ندارند.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی می‌تواند ضعف متون درسی را تاحدی جبران کند، عنوان کرد: باید در این جلسات به آئین‌نامه‌های مشخصی دست پیدا کنیم.

 حجت الاسلام والمسلمین حبیبی از حوزه علمیه خواهران نیز با اشاره به اینکه در این جلسات به سمت هم‌سویی و هماهنگی حرکت خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: باید در مرحله نخست تبیین مسئله را داشته باشیم تا بتوانیم به نتیجه موثر دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید به یک شیوه‌نامه واحد در تمام نهادهای حوزوی برسیم، تصریح کرد: برخی موضوعات مربوط به هماهنگی داریم که بحث در این خصوص می‌تواند وحدت رویه ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیبی افزود: باید چالش‌های وحدت رویه را نیز جمع آوری کنیم و راهکارهای رفع آن‌ها را نیز مدنظر قرار دهیم.

 سپس حجت الاسلام والمسلمین مهاجرانی با اشاره به اینکه نحوه مواجهه با مشکلات و چالش‌ها بسیار مهم است، یادآور شد: بسیاری از مسائل و مشکلات با برنامه‌ریزی قابل حل شدن است و نیازی به ایجاد تغییر در متون نیست.

در پایان نیز محمدی از وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از تجربیات مجموعه‌های مختلف استفاده شود، اظهار داشت: حلقه مفقوده تالیف تخصص، پیوست روانشناسی، پیوست مهارت و هویت است که به آن‌ها توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیوست‌های چندرسانه‌ای محتوا از اهمیت بسیاری برخوردار است، مطرح کرد: امروز از زمانه ارائه تک بعدی محتوا خارج شده‌ایم و باید به سمت آموزش‌های چند رسانه‌ای حرکت کنیم.

محمدی با بیان اینکه اعتباربخشی، ارزش‌یابی و ارزیابی فرآیند سه مرحله پس از تالیف هستند، عنوان کرد: در تدوین کتب درسی باید به بحث ضرورت ارائه برخی از محتواها نیز توجه شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث آموزش مجازی و ترکیبی به تجربیات خوبی رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز آموزش و پرورش مسیر تربیت معلمان مولف را در دستورکار قرار داده است که می‌تواند در آینده اثرگذار باشد.

 

تصاویر مرتبط: 

گزارش تصویری از اولین نشست " کمیته هماهنگی تدوین متون نهادهای حوزوی "


Template Design:Dima Group